Från början

Vendelsö Ridskola startades 1965 av Jan Svensson och Vivianne Lund. De hade ett stort hästintresse och allt började med att de stallade upp sin fjordhäst Trusse på Österängs Gård som då ägdes av Margareta Adamsson. Trusse fick snart fler kompisar. Det blev svårt att hinna med hästarna då man hade annat arbete vid sidan om och även små barn(Johan och Anna). Det började komma ungdomar till stallet som då och då hjälpte Jan och Vivi med hästarna. Ungdomarna belönades för sitt flit med ridning. Då ungdomarna blev fler och fler samt även vuxna ville rida föddes idén att starta en verksamhet.

1966 startades Österhaninge Ridsällskap av de verksamma vid ridskolan och personer med egna hästar i området.

I början red vi på en utebana som låg bakom stallet där vi idag har parkering och gödselplatta.

Första klubbstugan var en byggfutt. Det är därför klubbstugan ännu idag kallas för “Futten”.

Första ridhuset var en barracudahall som lades på den då befintliga utebanan. Detta ridhus var alltså ett uppblåst tält. Hästarna “slussades” in i ridhuset tre och tre. Hallen var bra att rida i men när det stormade var det spännande. Eller vid strömavbrott då fläktarna stannade och tältet började sjunka. Snöade det mycket så låg ridhuset platt. Det var en del morgnar då medlemmarna kom tidigt och skottade bort all snö så att huset kunde blåsas upp igen.

1978 byggdes det ridhus som idag kallas lilla ridhuset. Det blev en maskinhall med duk. Detta år anlades även den sandbana som ligger i lilla ridhusets förlängning. Ett händelserikt år som avslutades med att föreningen köpte in det hus som idag används som klubbstuga. Ordförande under detta och flera år var Leif Söderström.

1975 köpte Jan och Vivi Österängs Gård som idag ägs av Vivi.

Det lilla ridhuset har verkligen använts flitigt trots att det vid blåst slagit i duken och rasat snö från taket. Inte alltid till hästarnas belåtenhet. Tänk att vi var fjorton elever samtidigt i lilla ridhuset (20 x 40m).

I slutet på 90-talet kändes behovet stort att få en större yta att undervisa på. I februari 2003 invigdes det vi idag kallar stora ridhuset. Ridbanans mått är 22 x 60m.

1991 gick Jan och Vivi skilda vägar. De ägde då även Nacka Ridhus där Jan är verksam idag. Med fest, glam och uppvisning firade vi 2005, 40-årsjubileum, gemensamt med föreningen. Vi hade dansgolv, matsal och uppvisningsmanege i stora ridhuset. Oj vad skoj vi hade! Det blev verkligen lyckat tack vare många duktiga personers insatser!

Hösten 1993 flyttade Anna och Daniel in på gården för att hjälpa till med driften av Österängs Gård och ridskolan. Fam Boström, Anna, Daniel, Elin och Sofia, bor i det övre gula huset. Vivi bor i Stallmästaregården, gula huset intill stallet.

2010 köper Anna Boström företaget Vendelsö Ridhus AB av Vivianne Lund.

På hösten 2012 börjar Österhaninge Ridsällskaps nya “lilla” ridhus att användas.

Nutid

Kvalité och omtanke, våra ledord under den långa resan, är om möjligt ännu starkare idag. Vi arbetar alla hårt för att utveckla verksamheten. Viktigt för oss är att vi har utbildade hästar som kan utveckla våra elever. Här är RROs kvalitetsmärkning med medaljer ett bra sätt att åskådliggöra detta. Skolhästarna underhålls, utvecklas och stärks av oss ridlärare och av duktiga elever.

Ridskolan är medlem i RRO(Ridskolornas RiksOrganisation) och anläggningen är godkänd av Svenska Ridsportförbundet. Det är dessa skyltar som sitter på entrédörren.

Hästarna har behov att att få röra sig fritt och göra upp sin rangordning. Det gör de i våra stora hagar. Att få se hästarna springa fritt in från hagen brukar vara populärt bland våra elever.

I anslutning till Österängs Gård finns den enorma Tyresta Nationalpark. Detta unika strövområde med småsjöar och rastplatser. Dock får man inte rida i parken!

Ridskolan är en fritidsgård som har öppet 365 dagar om året. Även när det inte är schemalagd verksamhet måste hästarna ha omvårdnad.

Alla är välkomna till stallet. Vid ca fem års ålder börjar man med hästlekis på ponny. När man förkovrat sig där så kan man vid sju års ålder börja med hästis. Därefter slussas man vidare.

Då vi har mest stora hästar är andelen vuxna elever stor. För att hästarna ska må bra och behålla sin kapacitet önskar vi att våra elever håller matchvikt i förhållande till sin längd. Är man lång är maxvikten 85kg.

I anslutning till julen har vi musikridning. En lång tradition med ridning till musik. Ryttarna är välklädda och hästarna flätade och fina. Ryttare och publik bjuds på glögg och pepparkakor.

Vår önskan är att alla känner sig välkomna och är nöjda med personal, hästar och anläggning!

Anna Boström med personal